Ons eerste reis verslag - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Monique Loomans - WaarBenJij.nu Ons eerste reis verslag - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Monique Loomans - WaarBenJij.nu

Ons eerste reis verslag

Door: Manon en Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 Maart 2010 | Kenia, Nyeri

Het is zo ver we hebben een internetcafe gevonden waar we jullie even op de hoogte kunnen stellen van wat we allemaal hebben meegemaakt. Er zullen genoeg spel fouten instaan maar we hebben niet heel veel tijd dus vandaar het snelle typen.

De vluchten zijn goed gegaan. Maar het begon allemaal toen we aan kwamen op het vliegveld in Nairobi. We verwachten Jackson maar te vergeefs die kwam niet opdagen. Hahaha en wat nu? Na een tijdje gewacht te hebben zijn we gaan bellen, naar Jackson zelf, en tessa. Er zou zo spoedig mogelijk iets geregeld worden maar het duurde nog even voor we konden vertrekken naar de stad. Opeens stonden er twee mensen voor ons om ons op te halen. We gingen niet meer naar Nyeri omdat dat te ver was om te rijden in het donker en het in middels al 23 uur was voor we konden vertrekken. We overnachten 1 nacht in het Kipipeo hotel en zijn zondag ochtend aan de reis begonnen naar Nyeri. Dat was een lange rit. We moesten papieren ophalen en onderweg kregen we ook nog een lekke band. Nou wij blij dat we dit niet in de nacht hebben gereden.
Na een rit van ongeveer drie en een half uur kwamen we aan in Nyeri. We zijn eerst naar de bouw van het nieuwe weeshuis gegaan. Daar ontmoeten we Jackson en zijn ouders. meteen kregen we afrikaanse thee aangeboden en te eten dit smaakte goed.
We hadden meteen aanspraak van 5 limburgers. Zij zijn bezig met de bouw. We gingen daarna inchecken in het hotel en gingen nog met deze hele groep wat eten. Na een korte ontmoeting met de kids gingen we verder en beloofden we dat we morgen terug zouden komen. De hotel kamer is erg klein en primitief, ongeveer 4x4 en daar staat een bed, douche en wc in. Het is behelpen maar goed. Op naar dag twee, in kenia. We bezochten het weeshuis en leerden de kleinste kinderen kennen. We kleurden en speelden met hun. De andere waren naar school. Toen de Kids naar bed gingen zijn we naar het schooltje gegaan maar omdat Jackson er niet was, heeft hij een chauffeur geregeld die de weg niet wist. Na het nodige op een neer te zijn gereden kwamen we bij de goede school uit en ontmoeten we Monica die ons een rondleiding gaf door alle klassen. Daar werden een heleboel vragen gesteld. Want we waren wel bijzondere bezoekers!!! Om onze namen werd keer op keer hard gelachen! Een jongen Anthony heeft voor ons iets voorgedragen en gezongen erg mooi! Daarna ontmoeten we Cecilia het hoofd en haar hebben we jullie spullen overhandigd zoals stickers, pennen, potloden,gummen enz. Er moet op deze school veel gebeuren en de ouders betalen voor het onderhoud van de school. We hebben iom Cecilia besloten om ons eerste sponsor geld te besteden aan schoolboeken en spullen voor de kinderen! Daarna zijn we terug gegaan naar ons hotel. Alles is polle polle voor dat we in bed lagen waren we weer drie uur verder. De dinsdag zijn we door Jackson opgehaald en hebben we onze planning voor deze week besproken. Hij heeft ons op de school afgezet en zijn met Cecilia op pad gegaan in de Matatu! Dit is een busje waar de bevolking zich mee verplaatst dus wij ook!
Aangekomen in de stad ontmoeten we het hoofd van diverse scholen. We moesten onze gegevens intekenen in het visitors boek! Daarna zijn we met hem thee gaan drinken en onze reis ging verder door de stad. Op de markt werden we belaagd door een groep jongens, Cecilia zei dat we ze moesten groeten. We hebben handjes geschud en sommige een schouder en 1 wilde zelfs een kus maar deze hebben maar gelaten voor wat het was... ze riepen big boops ! en we werden aangeraakt! Uiteindelijk aangekomen in de bookshop! Dit heeft ongeveer twee uur in beslag genomen, pole pole. We hebben nog een geschenk gekregen vanuit de bookshop. Daarna werd een taxi geregeld om ons naar de matatu te rijden ivm de zware doos vol met boeken. Bij de matatu aangekomen werden mannen geregeld voor de matatu zelf en om de doos te dragen. Eindelijk onderweg, bleven we stilstaan omdat de matatu geen benzine meer had! hahaha dit overkomt ons weer. Na 15 min zijn we bij school beland en hebben we afgesproken om vrijdag terug te komen om de boeken uit te delen, want de kinderen hadden examen! We vervolgden onze reis naar het internet cafe.

Conclusie: Nairobi is een smerige stoffige stad. De wegen zitten vol met gaten. Het heeft alle dagen geregend. Onze matras is schuin. De schoenen zitten iedere dag vol met modder! We hebben het naar onze zin! Het lijkt net alsof we in een film zijn beland. De mensen die alles te voet doen overstraat en de dieren langs de weg tot aan de trekezels toe.

• 09 Maart 2010 - 14:33

Patricia:

Dat klinkt heeeeeeel spannend!
    Geweldig wat jullie doen, geniet van deze onvergetelijke tijd!
    Liefs Patricia

• 09 Maart 2010 - 14:45

Annemie,Biene,Marlee:

lieve luitjes,
    wat leuk om al een heel lang verslag te kunnen lezen. Geweldig wat jullie al hebben meegemaakt. fijn om te horen dat jullie zo goed in de 'smaak' vallen. zo te zien hebben jullie een 5 sterren hotel met hastenbed! we zullen alvast een afspraak plannen bij Bram. geniet nog van jullie tijd daar.

XXX Annemie, Biene en Maureen.
    p.s alles hier oke!

• 09 Maart 2010 - 16:36

Mam Manon:

hallo meiden dit is al een indrukwekkend en spannend verslag ik zal iedere dag kijken of jullie geschreven hebben wees voor zichtig en let goed op manon dikke poen van mam en pap gr aan monique

• 09 Maart 2010 - 17:17

Melissa:

Leuk om jullie reisverslag te lezen! Super wat jullie daar doen! Geniet ervan! Hopelijk is er snel weer een nieuw verslag om te lezen!
    Liefs Melissa

• 09 Maart 2010 - 18:03

Roos Loomans:

hoi monque en manon het is heerliuk om het verslagtelezen als ik het zo lees had je vader mee moeten meenemen kusjesmam monique

• 09 Maart 2010 - 19:25

Debbie:

Hallo,

Nou nou wat een toestanden, haha.
    Heel veel plezier en pas goed op mekaar.

Tot snel.
    Dikke poen Debbie

• 09 Maart 2010 - 20:14

Annita, Zus Monique:

Hallo ladies,
    Wat een leuk verslag, al zoveel belevenissen op een een paar dagen tijd. Lijkt mij fantastisch om allemaal te beleven, geniet ervan. Kijk uit naar jullie volgende verslag!!!
    Dikke kus Annita

• 09 Maart 2010 - 20:46

Nicole..:

Lieve Moon en Manon

Erg leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben... Wat zou ik er graag bij zijn, om dezelfde indrukken op te doen, maar met zo'n uitgebreid verslag zijn we dat een klein beetje..

Veel liefs en geniet ze..

• 09 Maart 2010 - 23:28

Gesuina:

Hoi Manon en Monique,
    Zo te lezen hebben jullie het naar de zin, ondanks de ontberingen.
    Geniet er maar van voor je het weet ben je weer thuis, maar dit zul je nooit vergeten.
    Geef de kinderen daar maar een mooie tijd.

Groetjes

• 10 Maart 2010 - 10:52

Annie Delzainne:

hee manon,heb net julie reisverslag gelezen.nou julie hebben al heel wat beleefd.zijn super trots op je dat je deze droom hebt waar gemaakt.geniet ervan en pas goed op jezelf.we blijven je volgen iedere dag dikke poen annie gaston en kids

• 10 Maart 2010 - 14:50

Ine En Peter:

wie had dat nou gedacht dat je dit zou doen ik ben heel trots op je kij al uit naar jullie volgend verslag spannend liefs en kusjes peter en ine

• 10 Maart 2010 - 19:09

Wen Heltzel:

Hallo allebei,

Nounou wat een survival of the fittest,haha.
    Zo zie je maar hoe verwaand wij zijn hier en hoe goed wij het hebben.
    Had je Dahnee en Celine niet mee kunnen nemen in je koffer? Haha.
    Hadden ze kunnen zien hoe goed zij het hier hebben ondanks hun gezeur!!!

Ik vind het wel reuzespannend en leuk om jullie verslag te lezen,dus blijf het volgen.

Maar jij bent niet de enige die spannende dingen meemaakt,ik heb voor de kids 2 gesigneerde t-shirts door Jim Bakkum (idols)die logeerde van donderdag t/m zondag in het hotel en vanmorgen moest ik Hannie ff helpen anders had ik hem niet gezien,om ontbijt naar kamer 323 te brengen en deed me daar dat lekker ding Barry Atsma open (hoofdrolspeler van komt een vrouw bij de dokter). Ja leuk,dus ik maak ook nog wel wat mee,haha.
    Nou ga nu gtst kijken,dikke kus en knuffel van ons vieren en wees allebei voorzichtig,grtjs.

• 11 Maart 2010 - 11:25

Beppie:

hoj meiden
    wacht met spanning op jullie volgend reisverslag
    jullie zullen veel te vertellen hebben
    jullie zullen wel zo moe zijn van alle indrukken dat je niet merkt dat de matras schuin is
    groetjes beppie

• 11 Maart 2010 - 11:55

Theo Krebber:

Blij te horen dat het bevalt. Hou je taai, en eet niet uit kraampjes en zo!

• 11 Maart 2010 - 12:26

Roosloomans:

hallo moniquehoe gaat hetdaar ik vond het verslagheel goed knuffelde kinderen allemaal kusjes mam en pap en roger

Verslag uit: Kenia, Nyeri

Manon en Monique

Monique en Manon naar Upendo-Kenia

Via het wel bekende Hyves kwam Manon in contact met een klasgenoot van 3 jaar geleden. Op haar Hyves stonden foto’s van kinderen in Upendo. Omdat Manon net terug was uit Zuid-Afrika vroeg ik ze of ze op vakantie was geweest of dat ze op er op werkvakantie was geweest. Al snel werd de link doorgestuurd van de site: www.upendocentre.org

Na de site van A tot Z doorgelezen te hebben en de nodige krabbels over en weer, spraken ze af een avond te gaan uit eten en de foto’s te gaan bekijken. Daar werden alle verhalen over Upendo verteld van een lach tot een traan. En de liefde voor Kenia Upendo was geboren.

Samen hebben Monique en Manon weleens gesproken over een project, maar niet specifiek over een project. Manon gaf de link van Upendo door aan Monique. Helaas voor Manon maar fijn voor Monique vertrok Monique 2 dagen later op vakantie naar Corfu zou haar pas over 3 weken weer zien tijdens het werk. De Donderdag voor Monique haar terugkomst naar de praktijk wist Manon zeker dat ze weer terug in het land was en vrijdag kon ze echt niet meet langer wachten. Ze stuurde Monique een sms: Hoi Monique hoe was je vakantie? Heb je nog nagedacht over Kenia? Tot Maandag. Groetjes Manon.
5 minuten later ging de telefoon en kwamen we tot de conclusie dat we allebei heel veel interesse en ideeën hadden over Kenia.

We vertelden onze plannen aan de collega’s en werkgevers. Iedereen was ontzettend enthousiast en waren al dingen aan het verzamelen voor ons. Ondertussen hadden we een afspraak gemaakt met Tessa op Zondag 18 oktober 2009. Plannen werden al gemaakt: lijst maken met benodigdheden, we moeten sponsors zoeken, rekening openen, folders maken, zoeken naar een ticket (natuurlijk zo goedkoop mogelijk). Maar het wachten tot Zondag was begonnen. We konden niet wachten tot het Zondag 18 oktober was om nog meer te weten te komen over wat we allemaal kunnen gaan doen en betekenen.

Zondag 18 oktober om 15 uur ontmoeten we voor het eerst Tessa.
We stelden ons voor, stelden vragen, hoorden verhalen over ‘haar’ kindjes en Upendo. Als snel kwamen we er achter dat we allebei niet kunnen wachten tot we kunnen vertrekken. Met een hele verlanglijst met activiteiten en met wat we allemaal willen vertrokken we richting huis.
We zouden graag: veel leuke dingen doen met alle kinderen, het schooltje, naar het ziekenhuis, naar de sloppenwijken, straat jongeren, naar het HIV centrum en we willen ook nog graag op safari. Dus heel veel in twee weken te doen. We sloten deze dag af met de afspraak dat we eerst opzoek gaan naar een ticket in Maart 2010 en als we een vertrek datum weten kunnen we een schema voor twee weken gaan maken.
We kijken nu al uit om verder te gaan met regelen en actie te gaan ondernemen.

De TICKETS zijn geboekt

Na de goedkeuringen van onze werkgevers hebben we een ticket geboekt!
Op 6 maart vertrekken we tot en met 20 maart naar Kenia ! De rekening hebben we deze week ook al geopend, er waren al zoveel enthousiaste sponsors...De flyer hebben we deze week gemaakt, nu nog het rekeningnummer op de flyer vermelden en naar de drukker ! Dan kunnen we eindelijk de sponsoren gaan benaderen, gesprekken gaan voeren wat onze plannen zijn in Kenia. Ook gaan we een lijst maken met de benodigdheden wat we willen gaan inzamelen. We zijn al goed op weg !
De Sponsor voor onze flyer hebben we inmiddels gevonden Multi Copy Maastricht. Aanstaande woensdag kunnen we de afgedrukten
Flyers afhalen!!

De Flyers en de posters zijn afgelopen woensdag door Monique opgehaald bij Multi Coppy. We zijn erg tevreden. Nu kunnen we gaan uitdelen en kan het inzamelen beginnen. Donderdag werden de eerste Flyers aan onze werkgevers gegeven en begon het uitdelen. Ook het eerste geld is inmiddels binnen gekomen op de rekening. En we hopen dat dit snel meer gaat worden.