Enjoy - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Monique Loomans - WaarBenJij.nu Enjoy - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Monique Loomans - WaarBenJij.nu

Door: Jack en Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 December 2010 | Kenia, Nyeri

Enjoy

Nog maar drie nachtjes slapen.
Maar eerst nog een verslag van de afgelopen drie dagen.
Op zaterdag ochtend zijn we naar de supermarkt gegaan om inkopen te doen, want we gaan wentelteefjes maken voor alle kinderen in upendo. Melk, eieren, brood, suiker en kaneel ingeslagen. Het was nog een heel karwei om 90 wentelteefjes te bakken, terwijl we maar 1 boterham konden bakken in een pan. Drie pannen en iedere keer maar 1 boterham, dat schiet dus niet echt op. Na twee en een half uur bakken en soppen eindelijk klaar ! Maar wat hebben de kinderen gesmuld ! Daar doe je het tenslotte voor.

In de middag naar de kleding markt, want vanavond een avondje uit en dan is het shopping time. Monique heeft een afrikaanse jurk gekocht voor 5 euro. Daar hoort natuurlijk ook een jasje bij, dus ook een leuk jacket gescoord voor 3 euro. Op de markt zijn er nieuwe kleding, zelf gemaakte kleding en tweedehands kleding te vinden. Erg gezellig en leuk om te zien. Voor 20 eurocent koop je er een tweedehands t-shirt.

Cindy liep rond met een lolly en deze hadden de straatjongens al snel geschoten en hij werd bijna uit haar mond getrokken ! Gelukkig had ze een aantal lolly’s bij zich en heeft deze uitgedeeld. Weer iets bij geleerd, loop nooit als blanke met een lolly in je mond door town.

Aangekomen in het weeshuis waren Jack en Babu erg opgeschoten met het schoenen rek en de planken voor in het kantoor van Jackson. Het schoenen rek is in de schoenen kamer geïnstalleerd. Naderhand hebben de grote meiden dit ingericht en kunnen ze meteen bekijken welke schoenen ze aan trekken ! Het lijkt wel een walk in closet. Op het kantoor van Jackson zijn de twee planken aan de muur bevestigd voor zijn ordners. Dus goed werk geleverd en alle klusjes die wie voor ogen hadden zijn gerealiseerd in het huis. Maandag gaan we de tafel verplaatsen naar de studyroom.

In de avond om 20.00 uur richting de bushbar, daar aangekomen waren er nauwelijks mensen, dus wij tegen Jackson we want to see people enjoy and dancing. Dus op weg naar Town naar de Bell’s inn. Een erg moderne hippe club ! Een dj die achter de draai tafel de nodige ritmische liedjes mixt met swahili en engelse songs. Ook de nodige songs van 20 jaar terug. Black light en laser light. Lcd tv’s en gezellige zitjes om te zitten. Buiten op het balkon is een rokers zone en kijk je uit in de hoofdstraat van de stad. Op de muur staat chewing mira is not allowed …Ook staat er een beveiliger aan de deur met een metaaldetector. Entree en toilet is gratis. Drankjes zijn niet duur, tusker bier 1,20, cola 0,50, wijn 1,50 euro. We waren met een select groepje, Cindy, Karin, Jack en Monique en de locals Jackson, Maish en Steven. Tijdens onze entree natuurlijk alle blikken op ons gericht, we zijn aan een tafeltje in een hoekje gaan zitten. Hebben drankjes besteld aan een leuke ober Oscar genaamd die ons bediende. Jackson vroeg na een rondje de rekening en daarna werden alle drankjes bij geschreven, dan weet je tenminste gedurende de gehele avond hoe het er voor staat en hoe hoog de rekening is. De wijn en het bier smaakten zeer goed. Na een uur ook de voetjes van de vloer. Karin werd al meteen benaderd door een Keniaan die wilde dansen, Jackson riep meteen 1 dans dat zijn drie geiten, hilarisch waar het hier om gaat. Je moet je voorstellen dat er 50 mannen binnen zijn en 8 vrouwen. De meeste mannen gaan uit en de vrouwen zitten thuis. Gelukkig heeft Monique zich goed geamuseerd met Maish, Steven en Jackson. Cindy was meer met de ober bezig. Karin met de Keniaan en Jack met iedereen. Drie vrouwen zijn gepasseerd die met Jack hebben gedanst en ook mannen daar heeft hij hilarisch mee gedanst en gesproken. Jack vond het net carnaval, dan weet je genoeg !!! De meeste mannen dansen dus en zijn zwart je kunt het vergelijken met een R & B avond, swingende negers. We werden uiteraard meerdere malen benaderd om te dansen maar we hadden gelukkig onze danspartners zo goed als bij ons en de mannen lieten dat duidelijk en meteen weten. Het was een zeer geslaagde en gezellige avond met nieuwe moves en ervaringen hier in Kenia. Karin vroeg zich alleen af als de mannen hier zo intiem tegen de vrouwen staan aan te rijden, worden ze dan niet opgewonden ??? Nee, dit is hun cultuur en manier van dansen, dit deden ze dan met de local vrouwen en Jack heeft zijn ogen uitgekeken.
Ja, Annita en Conny dit is echt 10 keer beter dan de 30 plus party in Bunde dat kunnen wij nu zeggen. Uiteindelijk heeft Jackson ons veilig naar huis gereden en lagen we om 02.00 uur in bed.

De Zondag morgen hadden we wel enige hoofdpijn, katertje…
We hebben deze dag samen door gebracht met Babu en Cucu. We zijn naar de fish farm gereden voor heerlijke vis. Ook een kort tripje naar de waterval voor de boeg.
Eenmaal aangekomen hebben we eerst geluncht. Daarna helemaal tot boven gelopen aan het einde van het stuk land waar je van een mooi uitzicht kunt genieten. Dit was erg hoog ongeveer 150 meter ! Daarna naar beneden en richting de waterval. Van een afstand kun je de waterval zien als je over de vallei kijkt. Wat is het hier mooi. Eerst nog wat beekjes en de rivier gepasseerd, helaas hielden de voeten het niet helemaal droog. Daarna door de bush gewandeld richting de waterval. Mooie vlinders en vogels gespot. Uiteindelijk zijn we niet geheel tot aan de waterval geraakt want de helling was te steil en Jack is niet meer de jongste. Cindy en Cucu waren al eerder afgehaakt. Maar wat geeft wat inspanning ook voldoening. Eenmaal aangekomen in de fish farm op de terugweg werd ons mede gedeeld dat de vissen niet groot genoeg waren en dat we kip kregen als dinner. Monique was hier al eerder geweest en iedereen had zich verheugd op heerlijke forel, jammer en helaas, volgende keer beter. De kip was erg taai en hard, de vrouw van Felix was toch niet zo een keuken prinses. Uiteindelijk na het eten met spierpijn in de benen vertrokken richting Gatitu want het was al inmiddels half zes. Aangekomen in Gatitu was Steven de kok niet aanwezig ??? Cucu besloot om haar zoon Steven te bellen en hij vertelde dat hij in de keuken was bij upendo. En ze zei; dat kan niet want ik sta in de keuken van upendo ! Het was een feestdag en het begin van de kersttijd, hij was in town sinds de middag om dit te vieren en had de nodige tusker biertjes gedronken. Na 5 minuten was hij in upendo en toch wel redelijk goed beschonken maar hij moest toch nog voor de vrijwilligers koken, dit was hij helemaal vergeten. We hebben het hem vergeven en zijn na het eten nog even naar bell’s inn gegaan. Nu alleen met Steven die dronken was. Jackson vond dit niet echt een goed idee en zei ik kom later nog langs.
Het was gezellig druk net als de avond ervoor. Een aantal kenianen probeerden een poging te wagen om met Cindy en Monique te dansen maar Steven kon ondanks alles het goed afhouden. Ook wederom Oscar de ober was aan het werk en we hebben een paar drankjes besteld en de rekening op tijd gevraagd zoals Jackson dat ons had geleerd. Een aantal mensen die de avond ervoor ook aanwezig waren kwamen Jack de hand schudden en haalden geintjes met hem uit. Nog wat gedanst en op tijd naar huis.

Op maandag hebben we onze dag ingevuld met de 5 oudste meiden van upendo. Ze varieren in de leeftijd van 14 tot 16 jaar. We hebben ze mee genomen naar de bata om schoenen te kopen. Daarna zijn we met hun naar de markt gegaan. Hier kregen ze ieder een bedrag om kleding te kopen. Ook hebben we hen uitgelegd dat ze moesten afdingen en wij zouden op een afstand lopen want anders tellen ze deze kinderen een mzungu prijs. In het begin waren ze wat onwennig, uiteindelijk was er toch wel wat resultaat nadat een van de meiden vertelden dat het verderop goedkoper was. Daarna met ze gaan lunchen, heerlijk om ze zo te zien genieten. Chicken was het meest geliefd, fanta erbij en de vingers werden erbij afgelikt. We hadden met Jackson afgesproken dat hij ons een bepaalde tijd zou ophalen. Dus nog 1 uur extra om nogmaals te shoppen op de markt. Toen hadden ze de smaak te pakken en hebben ze al het geld gespendeerd. Een van de meisje had een horloge, oorbellen en een sieraden setje gekocht zo schattig. Ook een washandje en zelfs een van de meiden wilden sokken kopen voor onder het schooluniform. Gelukkig hebben we dit kunnen voorkomen want Cindy gaat nog sokken kopen voor onder het schooluniform. Maar zo zie je maar dat ze echt goed het geld weten te spenderen en benutten ! Wat een lieve, slimme en geweldig meiden zijn het toch. Na een geslaagde dag. terug naar upendo, waar ze ons ontzettend hebben bedankt voor deze dag.

Daarna zijn we nog het dorp ingereden om twee voedselpakketten uit te delen. Het eerste pakket werd bij een familie uitgedeeld waarvan de vrouw werkt op een stuk land en hiervoor geen geld ontvangt maar eten ! Het huisje staat tegen een boom aangebouwd en deze ondersteund het huis. Ook zijn we op bezoek gegaan bij twee zussen die wees zijn en samen wonen. Een ervan heeft een zoon en ze werken beiden ook voor eten en niet voor geld. Jackson legde ons uit dat 70 procent zo leeft en dat ze eten wat ze kunnen betalen ! Dus als er weinig geld is dan is het ook iedere dag goedkoop eten. Ugali en kederie zijn een van de goedkoopste gerechten. Dit is toch wel even net iets anders dan bij ons ! Wij gaan naar de supermarkt en denken wat zullen we toch eens nemen en waar hebben we zin in, om niet te vergeten dat er ook genoeg in de prullenbak verdwijnt. Het is voor ons ook in de ochtend moeilijk om te kiezen wat we op het brood nemen, kaas of jam, een eitje bakken of wat chocolade.

Monique is nog wat beltegoed gaan kopen in gatitu en kwam terecht in een shopje. De eigenaar was de dokter van gatitu dispensery ! Ze had van Richard the chairman vernomen dat hij een winkel heeft in gatitu town maar wist niet welke en waar, er zijn zoveel shopjes. Erg komisch om te zien, ze heeft ook maar meteen wat lolly’s gekocht en wist nu zeker dat ze een goede prijs zou betalen en niet te veel.

Daarna de tafel verplaatst naar de studeerkamer samen met Babu, de tafel is erg zwaar !
De tafel staat erg goed in de studeerkamer en het is de juiste maat geworden die we voor ogen hadden. De materialen die we eerder hadden aangeschaft uitgesteld op de tafel als kleine verrassing na het eten. Het leek wel sinterklaas. De boeken, schriften, pennen, potloden, gummen, slijpers enz uitgestald en even als een bewaker de deur bewaakt, ze hadden natuurlijk iets in de gaten en wilden naar binnen. Na het eten verteld dat we een kleine verrassing voor hun hadden in de studeerkamer voor de kinderen die naar school gaan en kunnen lezen.
De gehele groep richting de studeer kamer en wat waren ze blij ! De boeken en schriften werden goed gekeurd en de pennen en potloden werden onder de truien gestopt. Echte big smiles ! Wat een genot om naar te kijken. En wat zijn die kinderen in Nederland toch een verwende nesten ! Een erg geslaagde dag met een mooie afsluiter.

• 14 December 2010 - 14:33

Annita:

Hey pap en zus. Wat een super verslagen weer! toch allemaal super wat jullie weer gedaan hebben en hebben meegemaakt. Hier doen we jullie aardig missen hoor, wordt tijd om jullie weer te knuffelen. Sam vraagt elke dag wanneer komt opa nu terug? Had jullie gisteren nog gebeld maar denk dat jullie alweer aan het slapen waren haha. Pap is volgens mij wat kilootjes kwijt, zeker van al dat dansen en sjansen, super he! Volgende keer ga ik toch echt mee en moeten we zeker naar die bar!!! Nou genieten jullie nog maar van die laatste paar dagen en geef alle kids maar dikke knuffels ook van ons.

Kusjes en knuffels Annita Sam en Pepper

• 14 December 2010 - 14:35

Mam Monique:

hallo monique en baba wateen leuke verslagen en mooie fotos ik ben een beetje stil van wat juillie allemaal mee gemaak hebben jack heb je aan de lijn gedaan/ je bent afgevallen ik hoop dat juillie de rest van week het leuk hebben hier is het koud en sneeuw doe de groeten aan iedereen van mij kusjes van samo roger en mam

• 14 December 2010 - 16:52

Laura En Lindsy :

Wat een werk die wentelteefjes, maar vast en zeker de moeite waard. Jullie hebben het met uitgaan ook leuk gehad, en bij de fishfarm en met de kids allerlei leuke dingen ondernemen...jammer dat ik er niet meer bij ben om mee te genieten. Dan maar genieten van afstand dmv de verhalen en foto's.
    Be safe. Liefs Laura en ook de groetjes van Lindsy

• 15 December 2010 - 15:57

Jo Loomans:

Hallo Monique, Jack en overige leden fijn dat jullie het toch ook nog goed naar wens hebben gehad. Ik bedoel om het werk te combineren, met ontspannning, en met geinige Jack erbij zit je altijd goed, die heeft altijd 'n droge mond. Ja Monique zal toch alsnog zeker van Jack geleerd hebben op dat gebied,..de alcoholsnuitjes van de dames liegen er niet om. Maar wat geweldig dat jullie voor de kinderen op alle gebieden, zoveel hebt kunnen aandragen, wat zullen ze jullie missen, maar ook omgekeerd is dit zeker het geval! Hoop dat Jack nu op het einde van deze missie, zijn blaren aan de handen kan laten genezen, dat Monique al haar wonderbare handelingen in velerlei opzichten ten toon heeft gespreid. Dit doet mij alles veel deugd.en ik zit hier achter de computer te stralen van trotsigheid. En natuurlijk ieder ander van jullie lief groepje, jullie zijn geweldig geweest. Nu maar weer snel naar huis waar de Kerstman/ Kerstvrouw op jullie wacht. Goede thuiskomst, gelukkig maar, maar ik begrijp ook wel geweldig balen, jullie hadden nog zoveel te doen, tot 'n volgende keer dan maar, liefs voor jullie allen, Liselotte en Jo.

• 16 December 2010 - 19:54

Richard:

hoi

Ik heb weer met erg veel plezier het verslag gelezen.
    Echt super!!

Groetjes richard